pravidla pro hru 10-Ball9. Desítka
9.1 Určení rozstřelu 9.1 Určení rozstřelu Hráč, který vyhrál rozehrání o rozstřel, rozstřeluje jako první (viz 1.2 Rozehrání o pořadí). Běžným formátem je střídavý rozstřel (s ohledem na Směrnice 15, Následující rozstřely). 9.2 Stavění koulí pro desítku Baevné koule jsou stavěny co nejtěsněji k sobědo trojúhelníkového tvaru, s koulí č.1 v čele trojúhelníku a na zadním bodu stolu a s koulí č.10 ve středu trojúhelníku. Ostatní barevné koule budou umístěny v trojúhelníku bez účelového nebo záměrného rozmístění (viz Směrnice 4, Stavění a naklepání koulí).
Rozmístění koulí pro desítku: 9.4 Druhý strk po rozstřelu – push out Pokud nebyl při rozstřelu zjištěn žádný faul, rozstřelující hráč může zvolit push-out pro svůj následující strk. Toto své rozhodnutí musí hráč sdělit rozhodčímu, a tím pro tento strk zruší platnost pravidel 6.2 Chybná první koule a 6.3 Bez mantinelu po kontaktu. Pokud při provedení push-outu nebyl zjištěn žádný faul, určuje soupeř, kdo bude hrát jako další. Koule č.10, potopená při push-outu, se bez penalizace vrátí na zadní bod. 9.5 Hlášené strky a potopené koule Kdykoliv se hráč na strku pokouší potopit kouli, je požadováno, aby hlásil strky; zamýšlená koule a kapsa musejí být označeny pro každý strk, pokud to není zřejmé. Podrobnosti strku, jako jsou zásahy mantinelu nebo kontakt či potopení jiných koulí, jsou nepodstatné. Aby rozhodčí strk započítal, musí být přesvědčen, že byl proveden zamýšlený strk, takže pokud je tu možnost záměny při karambolech, kombinacích a podobných strcích, měl by hráč na strku označit kouli a kapsu. Pokud si rozhodčí nebo soupeř nejsou jisti míněným strkem, mohou si hlášení vyžádat. 9.6 Jistota Hráč na strku po uskutečněném rozstřelu může kdykoliv během hry ohlásit „jistotu“, která mu dovoluje hrát na kouli v pořadí a bez jejího potopení ukončit svůj náběh. Když ovšem hráč na strku kouli v pořadí potopí, střídající hráč má na výběr hrát strk jak leží, nebo vrátit strk soupeři (viz 9.7 Chybně potopené koule, které platí i při jistotách). 9.7 Chybně potopené koule Pokud hráč netrefí zamýšlenou kouli a kapsu, a potopí hlášenou kouli do nesprávné kapsy nebo potopí jiné koule, jeho náběh končí a střídající hráč má na výběr hrát strk z dané pozice nebo vrátit strk soupeři. 9.8 Pokračování hry Pokud hráč na strku řádně potopí hlášenou/předepsanou kouli (s výjimkou push-outu, viz 2.4 Druhý strk po rozstřelu – push-out), pak všechny dodatečně potopené koule zůstávají potopené (s výjimkou koule č.10; viz 9.9 Nastavování koulí) a hráč na strku pokračuje dalším strkem. Pokud při libovolném strku řádně potopí hlášenou kouli č.10 (s výjimkou push-outu), vyhrává hru. Pokud hráč hlášenou kouli nepotopí nebo fauluje, hra přechází na soupeře. Nedošlo-li k faulu, je střídající hráč povinen hrát bílou kouli z pozice, zanechané protihráčem. 9.9 Nastavování koulí Pokud je koule č.10 potopena při faulu, push-outu nebo během rozstřelu, nebo potopena jako nehlášená koule, případně chybou do jiné kapsy nebo také vyražena ze stolu, je následně nastavena zpět na stůl (viz 1.4 Nastavování koulí). Žádná jiná barevná koule se nikdy do hry nevrací.
9.10 Běžné fauly
Pokud hráč na strku způsobí běžný faul, hra přechází na jeho soupeře. Soupeř rozehrává z ruky a bílou kouli může přitom umístit kamkoliv na hrací plochu (viz 1.5 Hra z ruky).
Za běžné fauly jsou pokládány následující situace:
9.11 Závažné fauly 9.12 Pat Po výskytu patu zahraje původně rozstřelující hráč nový rozstřel (viz 1.12 Pat) |